Pular para o conteúdo principal

baya fall

Fifteen years ago, while on a trip to Senegal, photojournalist Laylah Amatullah Barrayn first encountered the Baye Fall, men and women of the Islamic Sufi order who walked through the capital, Dakar, dressed in brightly colored patchwork clothing, wearing long, distinctly “locked” hair, and often with amulets of their spiritual leader laced around their necks. A brotherhood, as it is known.
“I lived in the capital city of Dakar, right in the heart of the bustling municipal downtown district, Plateau,” Amatullah Barrayn tells In Sight. “Like any city center, Plateau was a dynamic mélange of commerce, traffic and culture. Each day the Baye Fall would greet me. They were men and women (ladies were Yaye Fall) who possessed a distinct aesthetic; they were immediately noticeable. Their clothes were often made of patchwork fabric. Their hair was ‘locked’ in a style similar to that of Rastafarians. They wore thick, black leather amulets stacked around their necks. Some of the younger Baye Fall were panhandlers that would request cash or that I buy them rice or sugar for their Cafe Touba. They were Sufis, or mystics, in West Africa, a fascinating side of Islam that doesn’t receive much attention, except for the Turkish Whirling Dervishes and the renown Sufi poet, Rumi.”
In 1883, Amadou Bamba Mbacké founded the Mouride brotherhood, and his disciple Ibrahima Fall would later become the namesake of the suborder, the Baye Fall, as well as the architect of a system of sustainable economics that continues to benefit Senegal to the present day. Fall stressed the importance of a humble lifestyle and manual labor. The Baye Fall considers physical labor — often expressed by farming and the construction of homes and mosques — to be an act of prayer and devotion.
“In 2013 and 2014 I retraced my footsteps in Dakar,” Amatullah Barrayn says,”and created portraits of the members of this community in their natural environments. I also ventured to Touba, the holy city of the Mourides and the Baye Fall. There in Touba are the final resting places of founder Amadou Bamba and Ibrahima Fall. It is also a major learning center and one of the largest mosques in Africa. Additionally, I traveled to other cities in Senegal. I saw the influence of Bamba and Ibrahima Fall all over the nation: from the countless murals of these two men, to the the fashion that was clearly influenced by this community. I became more acquainted with their customs, such as khassida: a unique repertoire of exquisite religious phrases that are chanted in Baye Fall mosques after evening prayers. I learned the extreme importance of physical labor with regard to their allegiance to their marabout, or spiritual leaders.
Amatullah Barrayn’s series will be on exhibition as part of the exhibit ReSignifications: European Blackamoors, Africana ReStagings at this year’s Black Portraiture[s] II, in Florence this May.

Comentários

Postagens mais visitadas deste blog

Guedra - O ritual das mulheres do "Povo Azul"

Guedra A palavra "Guedra" quer dizer "caldeirão" e também "aquela que faz ritual". Guedra é usado para nomear um ritual de transe do "Povo Azul" do deserto do Saara, que se estende desde a Mauritânia passando pelo Marrocos, até o Egito. Através da dança e da ritualística que a envolve, esse povo traça místicos símbolos espalhando amor e paz, agradecendo a terra, água, ar e fogo, abençoando todos os presentes entre pessoas e espíritos, com movimentos muito antigos e simbólicos. É uma dança ritual que, como o Zaar, tem a finalidade de afastar as doenças, o cansaço e os maus espíritos. Guedra é uma dança sagrada do "Povo do Véu" ou "Kel Tagilmus", conhecido como "Tuareg. Em árabe, "Guedra" é Também o nome de um pote para cozinhar, ou caldeirão, que os nômades carregam com eles por onde vão. Este pote recebia um revestimento de pele de animal, que o transformava em tambor. Somente as mulheres dançam "G

Os Quatro Ciclos do Dikenga

Dikenga Este texto sobre os ciclos do Cosmograma Bakongo Nasce da Essência da compreensão de mundo dos que falam uma dentre as línguas do tronco Níger-Kongo, em especial Do Povo Bakongo.  Na década de 90 o grande pensador congolês chamado Bunseki Fu Ki.Au veio  ao Brasil trazendo através de suas palavras e presença as bases cosmogônicas de seu povo, pensamentos que por muitos séculos foram extraviados ou escondidos por causa da colonização da África e das Américas e dos movimentos do tráfico negreiro. Fu Ki.Au veio nos ensinar filosofia da raíz de um dos principais povos que participaram da formação do povo brasileiro, devido aos fluxos da Diáspora. Transatlântica. Segundo Fu Ki.Au, “Kongo” refere-se a um grupo cultural, linguístico e histórico, Um Povo altamente tecnológico, Com Refinada e Profunda Concepção do Mundo e dos Multiversos. Sua Cosmopercepção Baseia-se Num Cosmograma Chamado Dikenga, Um Círculo Divido Em Quatro Quadrantes Correspondentes às Quatro Fases dos Movimentos

Ritmos do Candomblé Brasileiro

           Os ritmos do Candomblé (culto tradicional afro brasileiro) são aqueles usados para acompanhar as danças e canções das entidades (também chamadas de Orixás, Nkises, Voduns ou Caboclos, dependendo da "nação" a que pertencem). Ritmos de Diferentes Nações de Candomblés no Brasil São cerca de 28 ritmos entre as Nações (denominação referida à origem ancestral e o conjunto de seus rituais) de Ketu, Jeje e Angola . São executados, geralmente, através de 4 instrumentos: o Gã (sino), o Lé (tambor agudo), o Rumpi (tambor médio) e o  Rum (tambor grave responsável por fazer as variações). Os ritmos da Nação Angola são tocados com as mãos, enquanto que os de Ketu e Jeje são tocados com a utilização de baquetas chamadas Aquidavis (como são chamadas nas naçoões Ketu_Nagô). " Em candomblé a gente não chama "música". Música é um nome vulgar, todo mundo fala. É um...como se fosse um orô (reza) ...uma cantiga pro santo ".  A presença do ritmo n